‘Door je doel openlijk te communiceren vergroot je de kans dat je ze haalt. Niemand wil publiekelijk ‘nat’ gaan.’

Doelen: Maak het concreet, anders gebeurt er geen…

door | 6 feb 2021

Afgelopen week heb ik mezelf eens streng in de spiegel aangekeken. (en volgens velen kan ik nogal streng kijken als het menens is). Meer beweging moest er komen. Door de lockdown in combinatie met thuisscholing had mijn stappenteller een ‘all time low’ bereikt. Het ging ‘zegmaar niet helemaal de goede kant op’ en vooral m’n rug leed eronder. Vervolgens zag ik ook een artikel langskomen over het belang van 8000 stappen per dag voor je hersengezondheid. Het is goed voor je algehele gestel, energie en levenslust. Dus stelde ik mezelf een doel. Niet te gek, maar uitdagend genoeg. In dit blog neem ik je mee in mijn persoonlijke doel, hoe ik hierbij ben gekomen en sla ik natuurlijk een bruggetje naar het maken en behalen van zakelijke doelstellingen.

Na 1 maand loop ik al achter..

Wat het doel is dat ik gesteld heb? Dit jaar loop ik 3 miljoen stappen. 3.000.000. Dat komt neer op afgerond 8220 stappen per dag. Beetje jammer dat dit voornemen pas kwam na 4 weken spagaat tussen eigen schermwerk en thuisscholing. Door de lockdown zijn zelfs het loopje naar de school van mijn kids, en een rondje supermarkt uit de routine geskipt. Het wandelen en hardlopen was door het slechte weer en de winterpassiviteit ook op een laag pitje gekomen. You get the picture: ik heb voor januari nog heel wat stappen in te halen om mijn doel te halen.

Ook dit zie je vaak in het bedrijfsleven. Doelen worden in Q4 vastgesteld, of soms pas in Q1 van het nieuwe jaar. Voordat de doelen door cascaderen naar de teams is het eerste kwartaal al bijna voorbij en bestaat de kans dat de ambitieuze doelen al zijn bijgesteld óf er extra vaart gemaakt moet worden om ze dit jaar nog te behalen.

Nu houd ik van lopen dus de uitdaging gaf me wel energie. Maar voordat ik mijn nieuwe ambitie van de daken schreeuwde, heb ik een week aangekeken of ik het een haalbaar doel vond of dat ik dit doel nog bij zou stellen naar een 2,5 miljoen stappen. Omdat ik de kunst van uitdagende doelen behalen graag in mijn werk beoefen, heb ik besloten dat ik dit ook privé maar eens moest laten zien.

Volgens allerlei onderzoeken is een ambitieus en inspirerend doel goed voor productiviteit en behaal je hogere prestaties dan wanneer je lagere doelen stelt. Kortom: Haal je dat ambitieuze doel uiteindelijk niet, dan heb je het sowieso beter gedaan dan als je je doel bij voorbaat al haalbaarder had ingestoken. Mijn ervaring is dat dit alleen werkt bij inspirerende doelen. Wanneer mensen totaal geen vertrouwen hebben dat een doel te halen is, kan er ook juist onverschilligheid of recalcitrantie optreden. Het is dus van belang dat mensen inzien dat het doel ook haalbaar is met de juiste acties.

Dit stappendoel geeft me energie. Ik houd van wandelen, wil meer gaan hardlopen en geloof dat dit bijdraagt aan mijn gezondheid en levensgeluk.

Wat nu? Hoe zorg ik dat dit niet verwatert?

Het communiceren van doelen, en het delen van je doelen zorgt dat de kans groter is dat je ze behaalt. Wij mensen hebben lage focus en veel afleiding, dus het herhalen van je doelen, en ervoor zorgen dat je hier ook herhaaldelijk actief mee bezig bent is super belangrijk. Anders zul je zien dat de tijd door je vingers glipt en je uiteindelijk daardoor je doelen niet behaalt. Dit geldt voor doelen privé, maar even goed voor zakelijke doelen. Je kunt van je mensen niet verwachten dat zij in hun dagelijkse werkzaamheden de organisatie- of teamdoelstellingen scherp op het vizier hebben en daar dag in dag uit de juiste stappen in nemen, als je ze niet blijft herhalen, in dashboardjes toont, of de successen viert wanneer je je termijndoel haalt.

Door mijn doel hier ‘out in the open’ te communiceren, en hier het aankomende jaar zo nu en dan een update over te geven, committeer ik mezelf nog meer om mijn doel te halen. Immers, ik wil niet publiekelijk nat gaan.

Het is belangrijk dat je doelen meetbaar en concreet zijn. Maak het concreet, anders gebeurt er geen reet. Dit houdt ook in dat je de doelen opknipt in overzichtelijke stappen en vertaalt naar ‘wat kan ik (medewerker x) nu doen om de doelen te behalen?’ [De OKR methode in combinatie met Scrum is hier een handige manier voor. Hier zal ik later nog eens op in gaan.] Daarnaast heb je middelen nodig om het doel onder de aandacht te houden, om de status ten opzichte van het doel te meten en om bij te kunnen sturen.

Feitelijk is mijn doel niet om 3 miljoen stappen te zetten. Mijn doel is om genoeg beweging in te bouwen om beter in mijn vel te zitten, gezondheid op lange termijn te kunnen waarborgen, en meer buiten te zijn omdat ik daar enorm van geniet. Je kunt dit mijn ‘Why’ noemen. De 3 miljoen stappen zijn mijn vertaling om dit concreet te maken. En dit knip ik op in weekdoelen, die ik vervolgens kan terugvertalen naar aantallen per dag. Bij 8220 stappen gemiddeld per dag haal ik mijn doel. (Nou vooruit, een beetje meer omdat ik wat tekorten in januari moet inhalen). De stappenteller op mijn horloge herinnert me hier dagelijks aan. Het grafiekje dat in mijn telefoon staat, houdt me scherp om de grote lijnen in het oog te houden. Zo heb ik afgelopen week mijn weekgemiddelde over de afgelopen maand omhooggeschroefd en al heel wat tekorten weggelopen.

Dit geeft vertrouwen dat ik mijn doel kan halen. Bij deze is mijn doel dus gesteld.

Ga er niet te gemakkelijk vanuit dat mensen zich automatisch vereenzelvigen met een doel. Het inspireren, en activeren om je een organisatiedoel eigen te maken en daar betrokkenheid in te krijgen vereist actieve communicatie en in veel gevallen de vertaalslag naar ‘What’s in it for me?’.

Een mooie ‘purpose’, voorkomen van pijn, een sterk groepsgevoel, of gewoon ‘fun’ kunnen redenen zijn om een doel te omarmen. Zo is gamification een goede en steeds meer gebruikte manier om doelstellingen ‘fun’ te maken. Maar blijf ik het werken aan teamspirit en teamverantwoordelijkheid met stip op 1 vinden staan.

Voor mijn stappendoel heb ik daarom ook de ‘Ommetje-app’ gedownload. Deze ga ik gebruiken om me een extra steuntje in de rug te geven op de momenten dat ik mijn doel minder inspirerend begin te vinden. Ik heb een team aangemaakt. Mocht je nu ook behoefte hebben aan meer fysieke beweging, Ik heb een team ‘Samenverder’ in de Ommetje app (code NNF6N). Ik nodig je uit om hier bij aan te haken. Immers: Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

En heeft dit verhaal iets van herkenning bij je losgemaakt dat de doelen in je organisatie misschien nog niet zo scherp op het vizier van je mensen staat. Dat dit aanscherping nodig heeft, of activatie om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Let me know, ik denk graag met je mee.

Een onderwerp om eens over te sparren?

Leuke post? Delen kan: