‘Weerstand komt vaak voort vanuit de angst voor verkeerde besluiten.’

‘Don’t fear change’ – Embrace it!
Versnellen door verbinding
Het brengen van beweging en versnelling is voor mij een soort ‘roeping’. Het hoeft allemaal niet zo stroperig en moeilijk. En de sleutel hiervoor ligt in het leggen van verbinding. Dit start bij het leggen van de verbinding tussen leiderschap/management en de mensen in de teams. Door experts en medewerkers te erkennen in de waarde die ze kunnen brengen voor de organisatie waarin zij werken, kun je zóveel beweging creëren! Hiermee kun je het potentieel van een organisatie veel meer tot z’n recht laten komen.
‘Kan niet, bestaat niet.
Een goed idee is áltijd uitvoerbaar.’
Iedere organisatie kent wel onderwerpen waar weinig tot geen beweging in lijkt te komen. Er is weerstand, het gaat stroperig door mate van complexiteit, of er is geen focus voor in de alledaagse hectiek. En dat kan mega frustrerend zijn. Beweging krijgen in zulke uitdagingen, vind ik dus super boeiend. Bij T-Mobile riep ik altijd gekscherend: “Ik doe de projecten die niemand wil doen.” Hoe moeilijker en lastiger, hoe enthousiaster ik word. Dit sluit ook enorm aan op mijn motto: “Kan niet, bestaat niet” Het kan alleen niet, als je het ook niet zou moeten willen. Een goed idee of het doorvoeren van verbetering is áltijd uitvoerbaar. De vertaalslag van de doelstelling naar de realisatie, ligt in het ‘Hoe?’: de aanpak om tot de uiteindelijke oplossing te komen.
Versnellen door verbinding
Het brengen van beweging en versnelling is voor mij een soort ‘roeping’. Het hoeft allemaal niet zo stroperig en moeilijk. En de sleutel hiervoor ligt in het leggen van verbinding. Dit start bij het leggen van de verbinding tussen leiderschap/management en de mensen in de teams. Door experts en medewerkers te erkennen in de waarde die ze kunnen brengen voor de organisatie waarin zij werken, kun je zóveel beweging creëren! Hiermee kun je het potentieel van een organisatie veel meer tot z’n recht laten komen.
‘Ze doen maar wat’ – en andere uitingen van weerstand.
Mijn tip: Begin bij je mensen, bij de experts in je organisatie, en luister naar ze. Creëer grond voor een eerlijk gesprek. In alle projecten die ik heb opgezet en geleid, en bij alle organisatorische problemen die ik heb getackeld begon ik bij de mensen in de teams. Waar loop je tegen aan? Hoe denk jij erover? En hoe vaak je dan hoort: “Ze luisteren toch niet”; “Ze hebben er geen verstand van.”; “Ze doen maar wat”; “Volgende keer moeten we vast weer de andere kant op.” Dáár zit wat mij betreft ook de sleutel naar succes. Bij het luisteren naar de experts en de teamleden en het delen van de gemaakte afwegingen. Hoe zou het ingericht moeten worden als zíj het voor het zeggen hebben? Waar zouden ze wel voor gaan lopen? En heel eerlijk, vaak ligt de oplossing simpeler dan lijkt. En zijn de belangen helemaal niet zo verschillend tussen verschillende lagen in de organisatie en tussen verschillende afdelingen. Met de dialoog an sich, kom je meestal al in een stroomversnelling.
‘Weerstand komt vaak voort
uit angst voor de verkeerde besluiten.’
Weerstand of niet in beweging komen, kan verschillende oorzaken hebben. Vaak wordt het afgedaan met “mensen willen niet veranderen”. Ik ben van mening dat angst voor verandering op zichzelf vaak niet de oorzaak is. Het is veel meer de angst voor de verkeerde besluiten. Weerstand komt in veel gevallen voort uit betrokkenheid of geschonden vertrouwen. De angst voor de verkeerde aanpak is reëel als je niet betrokken wordt in de besluitvorming of geconsulteerd wordt voor een goede oplossing maar wel overtuigd bent dat je belangrijke informatie en kennis bezit. De angst dat belangrijke feiten over het hoofd worden gezien en niet worden meegewogen in de oplossing is een reden om niet te geloven in een goede uitkomst. Wanneer je ergens niet in gelooft, kun je er ook niet vol voor gaan. Als de verandering iets raakt waar mensen dag in dag uit met ziel en zaligheid voor werken, is het toch logisch dat ze tenminste gehoord willen worden? Dus in plaats van mensen vertellen dat ze niet bang moeten zijn voor verandering, geldt voor management: Don’t fear resistence en ga de dialoog aan. Die verbinding leggen, daar voeg ik graag mijn waarde toe.
’Het is nou eenmaal zo’ – Maar zo hoeft het niet te blijven!
Dát is hetgene waar ik dus energie van krijg: beweging brengen in zaken die stroperig lopen. Een stem geven aan die hardwerkende experts in je organisatie. Weerstand zien afnemen, belemmeringen en misverstanden wegnemen, mensen elkaar laten begrijpen en samen de schouders eronder zetten. Samen tot een betere oplossing komen. Samen vooruitgang boeken en resultaten behalen. Dat is ook hoe ik afdelingsoverstijgende projecten manage, en hoe ik teams begeleid om hun potentieel te benutten. En dat is hoe je volgens mij ook hoe je versnelling en beweging kunt realiseren waar iets al jaren “nou eenmaal zo is”.