Selecteer een pagina

Zo. Die feedback kwam binnen.

Tijdens een leiderschapstraining op het strand in Noordwijk, zo’n 10 jaar geleden viel voor mij het kwartje.

De weg van de meeste weerstand

Een mede cursist gaf me de volgende reflectie toen ik mijn toenmalige struggle voorlegde. Ze zei: “Frustratie is een vorm van boosheid, en boosheid brengt negatieve energie: mensen voelen dat.” Tot op dat moment voelde ik me altijd al geroepen om complexe trajecten die in de organisatie voor veel frustratie zorgden, te willen oplossen. Voor mij was die frustratie juist een drijfveer. Wanneer ik zie dat iets handiger, slimmer of efficiënter kan dan gaat mijn vuurtje aan. Ik zette projecten en programma’s op om verandering te initiëren en Ik werkte hard, maar het voelde ook als een strijd.

In het begin van mijn carrière dacht ik dan ook dat de frustratie erbij hoorde, dat het inherent is aan verandertrajecten en verbeterprojecten. Trekken aan een dood paard, het omgaan met alsmaar verschuivende tijdslijnen en uit pure noodzaak zelf maar harder werken om het tóch op tijd voor elkaar te krijgen. Dat was nou eenmaal ‘part of the job’, dacht ik.

Door deze ene opmerking daar op het strand leerde ik er anders naar kijken. Het moest ook moeitelozer kunnen. Hier ontstond het begin van mijn roeping om hoofdpijntrajecten en uitdagingen die lastig van de grond komen, om te buigen naar een succes. Als er veel weerstand is, of het is simpelweg te druk om aan structurele verbeteringen te werken, dan is dat voor mij een uitnodiging om te zien hoe het wél kan slagen.

Vertrouwen is de basis

Ik vind het geweldig om beweging te brengen in situaties waar mensen het vertrouwen hebben verloren in een goede uitkomst. Om juist door dingen plat te slaan en concreet te benoemen, aan onderling vertrouwen te werken, de communicatie te verbeteren en silo’s te doorbreken. Ik werk graag samen met teams  aan een voor hen passende aanpak, door verbinding te leggen en samen een succesgevoel te creëren. Dan zie je de ‘spirit’ en het werkplezier weer terugkeren bij de mensen die waardevol zijn voor je organisatie, en heb je ze weer aan boord om de doelen te realiseren.

De aanpak die ik hiervoor hanteer heb ik inmiddels bij verschillende organisaties en op diverse uitdagende verandertrajecten succesvol toegepast. Bij T-Mobile en Unilever, maar ook bij verschillende MKB organisaties heb ik met mijn methode gezorgd dat er structuur ontstond waar chaos heerste, en dat met grip en vertrouwen successen werden behaald.

Vertrouwen is de basis

Ik vind het geweldig om beweging te brengen in situaties waar mensen het vertrouwen hebben verloren in een goede uitkomst. Om juist door dingen plat te slaan en concreet te benoemen, aan onderling vertrouwen te werken, de communicatie te verbeteren en silo’s te doorbreken. Ik werk graag samen met teams  aan een voor hen passende aanpak, door verbinding te leggen en samen een succesgevoel te creëren. Dan zie je de ‘spirit’ en het werkplezier weer terugkeren bij de mensen die waardevol zijn voor je organisatie, en heb je ze weer aan boord om de doelen te realiseren.

De aanpak die ik hiervoor hanteer heb ik inmiddels bij verschillende organisaties en op diverse uitdagende verandertrajecten succesvol toegepast. Bij T-Mobile en Unilever, maar ook bij verschillende MKB organisaties heb ik met mijn methode gezorgd dat er structuur ontstond waar chaos heerste, en dat met grip en vertrouwen successen werden behaald.

Rotterdamse ‘Niet lullen maar poetsen’-mentaliteit

Ik kom uit een tuindersfamilie en stak al jong de handen uit de mouwen in de kassen om een steentje bij te dragen. Sinds mijn studietijd woon ik in Rotterdam, en die ‘niet lullen-maar-poetsen-mentaliteit’ spreekt me enorm aan. Nu combineer ik die Rotterdamse werkersmentaliteit met slim werken in plaats van harder werken. Doorzetten en aanpakken is kenmerkend voor mij. Ik ben betrokken, recht door zee en daadkrachtig. Ik ben een bruggenbouwer en streef ernaar om samenwerkingen tussen mensen, teams en afdelingen te verbeteren. Versnelling  brengen en positieve, voelbare verandering realiseren. Hierbij heb ik een passie voor processen en de uitdaging om  (IT)systemen tot dienst te stellen van de mensen die ermee te maken krijgen. En niet andersom.

Verder vind ik dat het leven, en daarbij ook het werkende leven, een beetje een feestje moet zijn. We moeten er zelf  een beetje schwung aan geven en het allemaal niet te moeilijk te maken. Dat probeer ik ook over te brengen aan de teams waar ik mee werk: Naast vertrouwen en betrouwbaar zijn, ook plezier en ‘lichtheid’ kunnen ervaren in je werk. Als je zoveel tijd van je leven aan werk besteed, kan het maar beter leuk zijn ook. Dat bevordert de productiviteit ook nog eens. Een duidelijke Win-win dus.

Maak het concreet,
anders gebeurt er geen…

Er zijn altijd verbetermogelijkheden die praktisch en direct toepasbaar zijn. Mijn ervaring is dan ook dat de oplossing vaak veel makkelijker is dan het lijkt. Alles is vaak al aanwezig in de organisatie, het is vooral een kwestie van de juiste mensen bij elkaar brengen en een invulling geven aan het ‘Hoe dan?’. Orde scheppen in de chaos, focus aan brengen en zorgen dat mensen concreet weten wat ze wanneer hoe moeten doen.  Het is super mooi om weerstand te zien afnemen wanneer mensen merken dat ze gehoord worden en ze kunnen bijdragen aan een oplossing waar ze in geloven. 

Wanneer dit alles concreet is en de verbinding tussen mensen wordt gelegd, wordt de uitdaging weer behapbaar. Dan zie je  dat teams beter gaan samenwerken, de productiviteit omhoog gaat en medewerkers een succesgevoel gaan ervaren. Als ik het plezier zie terugkeren in het werk en de tevredenheid van stakeholders en klanten zie toenemen. Dat is waar ik het voor doe.

Als je me zou kennen,
weet je dat:

E
Ik enorm gedreven ben. Mijn motto is: ‘Kan niet bestaat niet’. Een goed idee is altijd uitvoerbaar. Het kan alleen niet als je het ook niet zou moeten willen. Maar ik houd van de uitdaging: ‘Hoe kan het wel?’ En ik sla moeilijke dingen graag plat tot iets simpels en behapbaars.
E
Ik in mijn hoofd vaak al 2 stappen verder ben en daardoor soms wat chaotisch kan overkomen.
E
Ik houd van reizen en nieuwe plekken ontdekken. In mijn werk zoek ik altijd naar verandering en dynamiek. Wanneer het kabbelt krijg ik onrust. Misschien dat ik daarom het Verandermanagement in gegaan ben?

Als je me zou kennen,
weet je dat:

E
Ik enorm gedreven ben. Mijn motto is: ‘Kan niet bestaat niet’. Een goed idee is altijd uitvoerbaar. Het kan alleen niet als je het ook niet zou moeten willen. Maar ik houd van de uitdaging: ‘Hoe kan het wel?’ En ik sla moeilijke dingen graag plat tot iets simpels en behapbaars.
E
Ik in mijn hoofd vaak al 2 stappen verder ben en daardoor soms wat chaotisch kan overkomen.
E
Ik houd van reizen en nieuwe plekken ontdekken. In mijn werk zoek ik altijd naar verandering en dynamiek. Wanneer het kabbelt krijg ik onrust. Misschien dat ik daarom het Verandermanagement in gegaan ben?

Mijn Guilty
Pleasures

E
Ik heb een serieuze plantenobsessie. Ons huis is een ware ‘Urban Jungle’. Ik heb nooit genoeg planten en ik geniet ervan om buiten in mijn tuin te werken. Huisplanten, tuinplanten en groen in de natuur: Ik word er blij van. Geboren als tuindersdochter is het niet gek dat ik groene vingers heb geërfd. Ik sta graag letterlijk en figuurlijk graag met m’n voeten in de modder.
E
Ik heb iets met Tofifee. Zo nu en dan koop ik een doos helemaal alleen voor mezelf en die eet ik dan bijna in 1x leeg. Verder ben ik niet per se een zoetekauw en ben ik meer het bier en bitterballentype.
E
Ook al houd ik van reizen en avontuur, ik heb stiekem ook een zwak voor Landal huisjes. Kids uitlaten in het bos, eekhoorntjes in de tuin, open haardje aan, goede wijn en een yahtzee competitie tot in de late uurtjes.

Meld je hier aan voor een gratis strategiegesprek

Nu heb je een aardig beeld van wie ik ben. Maar ik ben natuurlijk erg benieuwd naar jou. Wie ben je, wat houdt je bezig en is er iets waarbij ik je kan helpen, wat jou het werkende leven makkelijker kan maken? Ik hoor het graag en ik denk graag geheel vrijblijvend met je mee.

Deel je gegevens hier door het formulier in te vullen en ik reageer op werkdagen binnen 24 uur op je bericht om een belafspraak in te plannen.

Contact

RedValue
Jo Gelok

+31 6 81956468
jo.gelok@redvalue.nl
Rotterdam

Mijn aanbod

Aanvragen E-Book
Mijn services
Contactformulier